Rajah 2.1 kedudukan bahagian dalam kedai
Rajah
2.2 gambar kedai daripada luar
2.1 : LOGO SYARIKAT
Nama JN Business Centre yang tertera pada
logo membolehkan pengenalan mudah logo dengan syarikat kami, yang menandakan
sebuah syarikat yang terbuka dan mesra.
JN beserta gelung yang melingkarinya melambangkan sebuah syarikat yang stabil,
kukuh dan boleh dipercayai, manakala pergerakan orbit menandakan kemajuan,
keupayaan menyesuaikan diri dan inovasi.
Warna
merah menandakan ke arah pencapaian dan kejayaan.
2.2
: SEJARAH PENUBUHAN DAN PEMBANGUNAN SYARIKAT
Jn Business Center telah
ditubuhkan pada 26 Mac 2006 di alamat No 28 Jalan 22, Taman Saujana Jaya, 34000
Taiping, Perak. Walaubagaimanapun,
perniagaannya dimulakan pada 2 Mei 2006 di alamat 16, Pusat Penjaja, Jalan
Stesyen, 34600 Kamunting dimana kedai kecil yang hanya berukuran 10 kaki
persegi yang menjadi tempat urusniaga dijalankan. Kedai ini adalah kedai Majlis
Perbandaran Taiping yang disewakan untuk memulakan perniagaan berkaitan Insuran
Am (MNI Insurance), Servis Penghantaran Barang (HMR Courier Service) dan
sedikit jualan runcit.
Pemiliknya adalah
Norzatolliza Binti Mat Sawali yang menjalankan perniagaan secara Milikan
Tunggal. Beliau merupakan seorang
graduan Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian dari Universiti Utara Malaysia,
Sintok dalam jurusan Pengurusan Perniagaan bagi pengkhususan Pemasaran. Beliau
mempunyai minat yang mendalam dalam bidang perniagaan dan pemasaran dan
bercita-cita untuk menjadi usahawan yang berjaya. Beliau mengambil langkah dengan
menamatkan perkhidmantan sebagai Eksekutif Pentadbiran / Khidmat Pelanggan di
Perodua Sales Sdn. Bhd. bagi menceburkan diri dalam bidang perniagaan.
Bermula dengan modal
permulaan perniagaan sebanyak RM30,000.00 hasil daripada simpanan semasa berkhidmat
di Perodua Sales Sdn. Bhd. Kini kapital perniagaan menjangkau RM200,000.00.
Tiada pinjaman perniagaan digunakan bagi menjalankan perniagaan tersebut.
Beliau banyak merasai perit getir dalam menjalankan perniagaan diperingkat
awalnya. Segala untung rugi serta jatuh bangun syarikat diuruskan secara
sendiri bagi mencapai matlamat dan tekad untuk berjaya dalam perniagaan.
Pada Mei 2008 JN Business
Center telah melangkah satu perjalanan baru di mana ia menceburi bidang baru
dalam perniagaan dengan peluang yang disediakan oleh Celcom Mobile Sdn. Bhd. JN
Business Center telah dilantik sebagai pengedar sah kepada Celcom Mobile Sdn.
Bhd.dengan memfokuskan untuk menjadi pengedar bagi semua produk dan
perkhidmatan yang ditawarkan oleh Celcom Mobile Sdn. Bhd. Pada Oktober 2009 JN
Business Center mendapat pengiktirafan daripada Celcom sebagai Rakan
Kongsi Eksklusif Celcom (Celcom Exclusive Partner (CXP)). Hasil peluang
yang diberikan, pendapatan syarikat telah bertambah dan kedudukan JN Business
Centre bertambah stabil dengan hasil perkongsian yang diperolehi daripada
Celcom Mobile Sdn. Bhd.
Dahulunya JN Business Center
sebuah kedai kecil dengan mempromosikan produk-produk Celcom tetapi kini JN
Business Centre mengorak langkah tanpa menoleh kebelakang dengan berpindah ke
premis baru sebagai Rakan Kongsi Eksklusif Celcom di Bagan Serai. Kini JN Business
Centre boleh berbangga dengan titik peluh yang telah dicurahkan beliau menambah
lagi 5 cawangan Celcom yang kini di buka di Kamunting, Tesco Taiping, dan Kuala Kangsar dengan harapan dapat
membantu anak-anak bangsa bagi mendapatkan peluang pekerjaan.
2.3 : PENCAPAIAN JN BUSINESS CENTRE
2006
Penubuhan JN Business Centre dengan
perniagaan utamanya tertumpu kepada bidang Perkhidmatan Penghantaran Barang
(Courier Service) dari syarikat HMR Courier Service dan juga bidang Insurans dari MNI Insurans dengan
menyewa sebuah premis Arked MARA di Kamunting, Perak sebagai pejabat urusniaga.
2007
JNBC menamatkan bidang ‘Courier Service’ atas
sebab pihak HMR Courier Service tidak mahu lagi membuka cawangan di kawasan
Taiping. Setelah itu, JNBC menumpukan 100% perniagaannya dibidang Insurans
dengan penambahan beberapa lagi perkhidmatan insurans dari syarikat lain
seperti Kurnia Insurans, Etiqa Insurans, Takaful Malaysia dan Takaful Ikhlas.
2008
JNBC mengorak langkah untuk menceburi bidang
perkhidmatan telekomunikasi iaitu Celcom. Pencapaian demi pencapaian dibuat
melalui Celcom. Bermula sebagai Pengedar Biasa, kemudian dinaikkan taraf ke
Pengedar Utama oleh pihak Celcom kerana mencapai target yang telah ditetapkan.
2009
JNBC telah ditawarkan oleh pihak Celcom
Mobile Berhad untuk menjadi Rakan Niaga Celcom (Celcom Exclusive Partner – CXP)
dengan membuka cawangan di Bagan Serai, Perak. JNBC juga telah berpindah dari
Arked MARA di Kamunting ke sebuah premis perniagaan yang lebih selesa.
2010
JNBC telah meluaskan pasaran Perkhidmatan
Celcom dengan membuka beberapa cawangannya iaitu di Taiping dan Kuala Kangsar,
Perak. JNBC juga telah menerima anugerah Pencapaian Terbaik dari pihak Celcom.
2.4 : DATA SYARIKAT
Nama syarikat :
JN Business Centre
Pemilikan Syarikat : Milikan Tunggal
No. Pendaftaran Syarikat : IP0237505-H
Tarikh Penubuhan : 26.03.2006
Permulaan Perniagaan : 2006
Alamat :
No 432 Taman Saujana,
Jalan Kamunting,
34600 Kamunting, Perak.
Talian utama :
05-8080818 @ 058080828
Aktiviti Utama :
Perkhidmatan Insuran Am, perkhidmatan pendaftaran Pakej Prabayar & Pascabayar
Celcom, Pembayaran Bil Celcom,
Perkhidmatan jualan telefon bimbit dan aksesori telefon.
Pengarah Urusan : Norzatolliza binti Mat Sawali
Modal Dibenarkan : RM200,000.00
Modal Berbayar : RM150,000.00
Syarikat Kewangan : Maybank Berhad
2.5
: MISI DAN VISI
“Menjadi
No.1 dalam setiap bidang yang bakal diceburi”
Prinsip
Panduan Misi JN Business Centre
Target utama JN Business Centre adalah untuk
mencapai 3 Misi dalam tugas seharian iaitu :
1) Misi
kepada Pelanggan.
Pelanggan
kami adalah sebab utama bagi kewujudan kami. Tanpa pelanggan-pelanggan
organisasi kami akan binasa. Oleh itu, adalah misi kami dalam menyediakan
perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan-pelanggan kami dan memupuk
kecemerlangan perkhidmatan pelanggan sebagai keutamaan kami.
2) Misi
kepada Pekerja.
Pekerja
adalah tunjang dalam organisasi kami. Tanpa pekerja organisasi kami akan
lumpuh. Oleh itu, ia adalah misi kami memberi peluang kepada pekerja-pekerja
untuk berkembang dalam organisasi kami dan meningkatkan taraf hidup mereka.
3) Misi
kepada Masyarakat.
Masyarakat memberikan kami ruang dan
cara-cara untuk terus hidup. Tanpa masyarakat kami tidak akan sampai ke tahap
sekarang. Oleh itu, ia adalah misi kami untuk berkhidmat dan menyumbang kepada
kesejahteraan masyarakat kita dalam membuka lebih peluang pekerjaan.
2.6 : CARTA ORGANISASI
Rajah 2.6.1 menunjukkan carta organisasi
pekerja
2.7: PRODUK-PRODUK
|
Telekomunikasi (Celcom)
-
Pendaftaran Plan Pascabayar (Postpaid)
o
Talian 013 / 019 (Celcom Executive @ Celcom
BIZ)
o
Penghijrahan talian 012,014,016,017,018 ke
Celcom
o
Jalur Lebar (Broadband)
-
Pendaftaran Plan Prabayar (Prepaid)
o
Magic Sim
-
Pembayaran bil Celcom
-
Penukaran Kad Sim
-
Tambah nilai Prepaid Celcom
-
Jualan Telefon Bimbit & Aksesori.
2. Insurans
-
Insuran Am Kenderaan
o
Insurans Takaful Malaysia
o
Insurans Takaful Ikhlas
o
Etiqa Insurans
o
Kurnia Insurans
2.8 : LOKASI & ALAMAT DIHUBUNGI
Pejabat Utama - Taiping
Alamat :
No 422 & 432 Taman Saujana, Jalan Kamunting, 34600 Kamunting, Perak.
Tel :
05-8080818 / 05-8080828
Cawangan Kuala Kangsar
Alamat :
Bangunan Arked MARA Kuala Kangsar, Jalan Utama, 33000 Kuala Kangsar, Perak.
Tel : 019-5546412
Cawangan
Seri Iskandar
Alamat :FF-06A, 1st Floor D
Mall, Seri Iskandar Business Centre, 32600 Bandar Seri Iskandar Perak.
Tel :019-5546412
No comments:
Post a Comment